Bijvoorbeeld na overlijden of na verhuizen kan het voorkomen dat u een huis moet leegmaken.
Een huis leegmaken is vaak fysiek zwaar werk. Dit verschilt natuurlijk per huis of woning. In dit artikel nemen we alles stap voor stap door. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dit uit te besteden aan professionele woning- of huisontruimer.
Als u het zelf gaat doen dan zijn de volgende factoren van belang:
-Is het op begane grond
-Zijn er trappen in huis
-Is er een lift aanwezig
-Vervoer en transportbenodigdheden
1.Inventariseren
Voordat u kunt beginnen met het huis leegmaken is het van belang om een inschatting te maken van de werkzaamheden. Is het een huurhuis? Vraag dan een voorinspectie aan bij de verhuurder of woningbouwvereniging. Is er een opnamestaat aanwezig? Dit is een rapport waarin de staat van de woning is beschreven voordat deze verhuurd wordt. Vaak moet de woning weer in oude staat opgeleverd worden.
Meer informatie over het opleveren van een huurwoning kunt u op deze pagina vinden klik hier.
Maak bij de inventarisatie een lijst van spullen die weg mogen, die geschikt zijn voor hergebruik en van spullen die u zelf wilt houden. Goederen die nog bruikbaar zijn en zelf niet wilt houden kunt u doneren aan de kringloopwinkel. Houd bij het inventariseren ook rekening met boeken en kleingoed. Dit zijn vaak onderschatte werkzaamheden bij het leegmaken van een huis. Boeken worden snel zwaar.
2. Vervoer en transport
Hoe gaat u de inboedel vervoeren? Misschien kent u iemand die een busje of aanhanger heeft. Anders kunt u er een huren. Als u goederen doneert aan de kringloopwinkel halen zij deze gratis bij u op.
Houd ook rekening met het leegmaken van het huis dat intern transport ook heel handig kan zijn. Plankjes op wieltjes (ook wel hondjes genoemd) zoals hieronder op de afbeelding kunnen heel makkelijk zijn om meubels op te transporteren. Ook steekwagens en magazijnkarren kunnen goed te pas komen. Is er een lift aanwezig? Als u een huis moet leegmaken in een flat of op een hogere verdieping en er is geen lift aanwezig kunt u eventueel een verhuislift huren.
Tip: gebruik ductape om de deurtjes en laatjes van de kast dicht te maken. Dit voorkomt dat het bij transport openklapt en beschadigt.
3. Kleingoed
Verzamel verhuisdozen en kratten om het kleingoed in te doen. Houd er rekening mee dat boeken en papierwerk erg zwaar worden. Voor boeken kunt u het beste kunststof kratten gebruiken. Gebruik papier en dekens om porselein, glas en aardewerk in te verpakken zodat het niet beschadigt bij de werkzaamheden. Kratten en dozen kunt u stapelen en met een steekwagen verrijden. Dat is makkelijker en minder zwaar bij het huis leeg maken.
Duurzaamheid
Uw Ontruimer zet zich actief in voor een duurzame toekomst. Zo werken wij samen met diverse kringlooporganisaties en goede doelen om zoveel mogelijk van de boedel te hergebruiken.
Recyclen vinden wij eveneens heel belangrijk. Zo wordt zoveel mogelijk van het afval apart gescheiden zodat deze gerecycled kunnen worden.
4. Afval
Bij een huis leegmaken blijft veel afval over. Vaak mag u tot een bepaald aantal kilo gratis afvoeren bij de milieustraat. Kijk op de website van uw gemeente wat de regels zijn. Het verschilt namelijk per stad of dorp. Wel moet u altijd alles gescheiden inleveren bij de milieustraat. Sommige gemeente accepteren geen bouw en sloopafval. U kunt ook een afspraak maken om het op te laten halen door de gemeentedienst. Dit kost vaak geld en u moet het lang van te voren aangeven. U kunt er ook voor kiezen om een container te laten plaatsen op de locatie van het leeg te maken huis. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Als u in de binnenstad woont moet u waarschijnlijk ook een vergunning aanvragen. Een container plaatsen kost geld maar het scheelt u een hoop werk. U hoeft niet op en neer te rijden naar de milieustraat. En u hoeft ook niet al het afval te scheiden.
Afspraak maken voor woning ontruimen
Maak eenvoudig een afspraak met ons door te bellen naar: 085-303 58 94 of vul het contactformulier in op onze website. U ontvangt dan een vrijblijvende offerte